سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: 29067
تاریخ انتشار: 1397/02/30 - 10:10:44

اتفاقیه بررسی می‌کند؛

آفتِ کپی کاری مشاغل در بجنورد

آفتِ کپی کاری مشاغل در بجنورد,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه،امروزه مشکلات اقتصادی فراوان از قبیل رکود، کاهش قدرت خرید، تورم و... در سطح جامعه ملموس و فراوان است در چنین شرایط نا مساعد اقتصادی، شاهد این هستیم که کپی کاری در مشاغل به‌شدت روز افزون شده است که این امر می‌تواند به حادتر شدن مشکلات اقتصادی بیانجامد.

یکی از مواردی که می‌تواند در موفقیت فردی و یا در فضای کسب‌وکار، تأثیر فراوانی داشته باشد، الگوبرداری از روش‌ها و تکنیک‌هایی است که افراد دیگر اجرا کرده‌اند که البته این مهم به یک معضل در بین شهروندان تبدیل شده است، چراکه الگوبرداری صرف  و یا بهتر بگوییم تقلید، موفقیتی را در پی نخواهد داشت و باید الگوها را بهینه‌سازی کرد تا بتوان از آن بیشترین استفاده را برد، این مسئله اخیراً در شهر بجنورد نیز به‌صورتی کاملاً آشکار قابل مشاهده است و هر روز شاهد راه‌اندازی کسب‌وکاری هستیم که نمونه آن در سطح شهر به فراوانی وجود دارد.

اتفاقیه در گفتگو با عبدالله خشنودی، دکترای اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد به بررسی این موضوع، چالش‌ها و عواقب احتمالی آن پرداخته و راهکارهای مقابله با این چالش را نیز ارائه داده است.

خشنودی با بیان اینکه برای حصول به نتیجه ابتدا باید به بیان علل این اتفاق در جامعه بپردازیم، می‌گوید: مشکلات اقتصاد کلان، نیاز به تأمین هزینه خانواده، بیکاری و رکود باعث شده است افراد بدون توجه به عواقب و بر اساس احساسات به دنبال ایجاد شغل جدید بروند در حقیقت به علت فشارهای شدید که به افراد از طرف خانواده و جامعه وارد می‌شود اولین ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد را انتخاب و عملیاتی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این پروسه  بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و بر اساس توجه به گفته‌های مردم به دنبال ایجاد شغل‌هایی مانند (فست فود، سوپرمارکت و...) می‌روند و بدون تجربه کافی  وارد بازار می‌شوند، می‌افزاید: در حقیقت مجموعه‌ای از دلایل کلان مانند تورم، رکود، سیاست‌های غلط اقتصادی، فشار جامعه و خانواده و بی‌تجربگی افراد باعث می‌شود افراد به این مسیر سوق داده شوند.

این دکترای اقتصاد با بیان اینکه همچنین عواملی مانند عدم آشنایی افراد با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مانند بورس و تولید محور نبودن اقتصاد از دیگر عوامل فعالیت افراد در کسب‌وکارهای تکراری است، عنوان می‌کند: دومین مبحثی که در این مسئله بسیار مهم است، تأثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی است که این موضوع(کپی کاری) به جامعه و اقتصاد تحمیل می‌کند.

خشنودی تصریح می‌کند: در موضع مشکلات اقتصادی می‌توان به از بین رفتن سرمایه‌های خرد جامعه و ایجاد مشکل برای سایر کسبه که پیشینه طولانی در این کسب‌وکار داشته‌اند، اشاره داشت.

وی اظهار می‌کند: در مباحث اجتماعی هم در ابتدا می‌توان بیکار شدن کارگران و کارمندان آن شخص را از عواقب این امر دانست که بر روی این شغل امید بسته بودند و همچنین بی‌انگیزه شدن نیروهای جوان و فعال جامعه که باید موتور محرک جامعه باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای از بین بردن این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد، می‌گوید: در مباحث اجتماعی و فرهنگی که وظیفه اطلاع‌رسانی بر عهده رسانه‌ها بوده، روشن کردن افراد از شرایط بازار می‌تواند راه گشا باشد.

این دکترای اقتصاد با بیان اینکه در این زمینه باید نکاتی را برای مردم تبیین کرد تا قبل از شروع کسب‌وکار جدید به آن توجه داشته باشند، می‌گوید: این نکات شامل موارد زیر است:

1 ) قصد فروش برای کسب درآمد

  فرد باید  وضعیت فروش و تقاضا در بازار را برآورد کند و به این نکته توجه کند که آیا برای محصول  مشتری مناسب وجود دارد یا خیر.

2) کسب‌وکار جدید  مزیت نسبی و ویژگی شاخص  داشته باشد

به عبارتی نیازی را که سایر کسب‌وکارها نمی‌توانند رفع کند را برطرف کنند یا محصولی باکیفیت بهتر یا قیمت کمتر را به مشتری ارائه دهد.

3) توجه به رقبا

  به‌عنوان‌مثال در شهر بجنورد که هایپر مارکت های عظیمی وجود دارد وقتی شخص می‌خواهد یک سوپرمارکت جدید افتتاح کند باید این نکته را در نظر بگیرد که چه رقبایی را در بازار دارد و آیا فرد قدرت رقابت با آن‌ها را دارد.

4) مکان‌یابی مناسب 

توجه به منطقه نفوذ هر کسب‌وکار است، به عبارتی هر کسب‌وکار در هر منطقه، شعاعی از منطقه را پوشش می‌دهد که اگر کسب‌وکار دیگری در آن منطقه وارد شود مشتری‌های آن شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال در یک منطقه یک سوپرمارکت وجود دارد و فردی دیگر در فاصله 20 متری سوپرمارکت جدیدی را افتتاح می‌کند که این نشان می‌دهد مکان‌یابی مناسب صورت نگرفته است

5)ارائه یک مزیت جدید

توجه به این مهم که مشتری بعد از یک مدت به خرید از یک فروشگاه عادت می‌کند و وقتی فروشگاه جدیدی افتتاح می‌شود افراد معمولاً سراغ فروشگاه جدید نمی‌روند مگر این‌که فروشگاه جدید یک مزیت جدیدی را ارائه دهد که در این صورت هم این امر به‌سختی امکان‌پذیر است.

6)توجه به مباحث بازاریابی و فروش

فروش یک علم است و فروشگاه‌های بزرگ علمِ فروش را به‌خوبی پیاده‌سازی می‌کنند و به همین دلیل است که مشتریان فراوانی دارند. همچنین توجه به نحوه تبلیغات هم بسیار مهم است مانند تبلیغات تلفنی و فضای مجازی.

خشنودی می‌افزاید: باید این نکته را هم موردتوجه قرار داد که متأسفانه در جامعه ما افراد برای انجام فعالیت‌های اقتصادی هیچ مشاوره‌ای از افراد متخصص و تحصیل‌کرده نمی‌گیرند که این امر خود موجب بروز مشکلات فراوانی می‌شود.

 ضرورت ایجاد مرکز مشاوره قبل از شروع کسب‌وکار

این دکترای اقتصاد اظهار می‌کند: به همین دلیل یکی از راه‌های پیشنهادی که می‌تواند بسیار راه گشا باشد ایجاد یک مرکز مشاوره‌ای توسط بخش خصوصی با حمایت‌های دولتی است که فرد قبل از شروع کسب‌وکار با مراجعه به آنجا درک مناسب از شرایط بازار محلی به دست آورد و با دید باز تصمیم خود را بگیرد.

وی تصریح می‌کند: در بعد کلان، سیاست‌های اقتصادی دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد رونق در بازار را می‌توان جزو وظایف حاکمیت برشمرد که از نمونه‌های آن می‌توان به کاهش نقش بنگاه‌های دولتی در اقتصاد اشاره کرد که در رقابت با بخش خصوصی بحران‌های جدی را برای بخش خصوصی و همچنین اقتصاد کشور ایجاد می‌کنند.

وی می‌گوید: مسئولان باید این نکته را مدنظر قرار دهند که هر مجوزی را که برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید صادر می‌کنند چه میزان به اشتغال پایدار می‌انجامد و آیا  فرد طرح توجیهی مناسبی برای کسب‌وکار ارائه داده است یا خیر.

این دکترای اقتصاد عنوان می‌کند: به‌صورت کلی باید تمام این مباحث را در کنار هم در نظر گرفت و به این نکته توجه کرد، چراکه در شرایطی که کمترین اهتمامی برای رفع این مشکل وجود ندارد رسانه‌های نوشتاری و همچنین فضای مجازی می‌توانند بستر مناسبی برای  بهبود این شرایط باشند و با روشنگری و شفاف‌سازی شرایط برای آحاد جامعه زمینه بروز چنین مشکلاتی را از بین ببرد.

 حمایت اتاق اصناف از مراکز مشاوره اقتصادی

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف بجنورد در گفتگو با اتفاقیه عنوان می‌کند: اتاق اصناف از ایجاد مراکز مشاوره‌ای برای راهنمایی و توجیه سرمایه‌گذاران به‌صورت قطع حمایت می‌کند.

هادی ابراهیمی با بیان اینکه در مورد مسائل حقوقی هم اتاق اصناف با مؤسسات حقوقی همکاری تنگاتنگی دارد و اصناف را برای اخذ راهنمایی در مسائل حقوقی به مؤسسات حقوقی معرفی می‌کند، می‌گوید: ولی متأسفانه تاکنون هیچ موسسه‌ای در مورد مسائل اقتصادی به ما مراجعه نکرده است تا بتوانیم از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شویم.

وی می‌افزاید: البته نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که باید تعرفه مناسبی برای خدمات مشخص شود تا برای اصناف یا افرادی که می‌خواهند شغل جدیدی را آغاز کنند جاذبه داشته باشد.

به گزارش اتفاقیه، در راستای صحبت‌های مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف بجنورد در حمایت قاطع این اتاق از مراکز مشاوره اقتصادی این سؤال پیش می‌آید که چرا باوجود اساتید اقتصاد در شهرستان بجنورد و وجود تحصیل‌کردگان فراوان رشته اقتصاد تاکنون چنین موسسه‌ای در بجنورد ایجاد نشده است.

انتهای گزارش/ جعفرزاده

 

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.