نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس گزارش | کد خبر: 29592
تاریخ انتشار: 1397/04/06 - 12:18:37

گزارش اتفاقیه از فرصت‌ها و تهدیدهای جهش تحصیلی؛

تحصیل در وقت اضافه

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ،متین سال دوم دبستان است و به‌تازگی امتحانات خردادش تمام شده است. پدرش چند ماهی است که اصرار دارد تا در تابستان، پایه سوم را جهشی بخواند اما او تمایلی به این کار ندارد. از شما چه پنهان که همین هفت سال قبل خواهر بزرگ‌ترش هم سوم دبستانش را جهشی خوانده و اما چندان موفق نشده تا آنجا که در همان دوران ابتدایی موقع حساب‌وکتاب و جدول‌ضرب لنگ می‌زد.

جهشی خواندن مسئله امروز و دیروز نیست و اولین مطالعات و تصویب‌نامه به چهل سال قبل برمی‌گردد.
در تمامی مواقع یکی از آرزوهای والدین موفقیت و پیشرفت بیش‌ازپیش فرزندانشان بود و این موفقیت را گام برداشتن بلند می‌دانستند که پله‌های تحصیلی را یکی در میان بپیمایند.

تمام والدین تلاش دارند تا بهترین شرایط را برای رشد استعدادهای فرزند خود فراهم کنند ولی برخی والدین حساسیت بیشتری نسبت به تحصیل فرزندشان دارند و به روش‌های مختلف برای پیشرفت او روی می‌آورند.

یکی از روش‌های پیشرفت تحصیلی، جهش تحصیلی است؛ به‌عبارت‌دیگر دانش‌آموز با سرعت بیشتری دوره تحصیلی را طی می‌کند که این روش برای دانش‌آموزان باهوش است.

در حقیقت والدین بعد از مشاهده خصوصیاتی چون هوش بالای فرزندشان، به فکر جهش تحصیلی می‌افتند و برای انجام آن اقدام می‌کنند؛ هرچند که صرف باور خانواده به آمادگی فرزند برای جهش تحصیلی کافی نیست و باید مراحل قانونی طی شود؛ اما در اصل ماجرا چقدر خانواده‌ها با فرصت‌ها و تهدیدهای جهش تحصیلی آشنا هستند.

سالانه در استان ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از دانش آموزان متقاضی تحصیل جهشی هستند که از این تعداد حدود ۵۰ درصد موفق به گذراندن جهش تحصیلی می‌شوند و ۵۰ درصد در این زمینه با شکست روبه‌رو می‌شوند.

برخی کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند جهش تحصیلی مانع از بروز خلاقیت‌های کودک می‌شود و تحت‌فشار قرار گرفتن او زمینه مشکلات روحی را برای او ایجاد می‌کند و از سوی دیگر برخی نادیده گرفتن استعداد دانش‌آموزی که توانایی جهش تحصیلی دارد را بی‌عدالتی می‌دانند.

جهش تحصیلی یکی از راه‌های توجه به استعداد دانش‌آموزان با درجه هوش و یادگیری بالاست که سال‌هاست در کشور ما اجرا می‌شود.

در جهش تحصیلی استعداد مهم‌ترین عامل در نظر گرفته می‌شود اما استعداد لزوماً به معنای کسب نمره ممتاز نیست، برخی والدین این دو موضوع را باهم اشتباه می‌گیرند و درحالی‌که استعدادهای ویژه فرزند برایشان تأییدشده نیست بدون در نظر گرفتن عوامل مختلف برای جهش تحصیلی او اصرار می‌کنند.

استعداد با اصرار کلاس‌های پی‌درپی و اقدامات دیگر به وجود نمی‌آید بلکه استعداد توانی است که با آدم‌ها آفریده می‌شود و فقط تمرین و پشتکار آن را پرورش می‌دهد.

نیاز کودک به مهارت‌آموزی و آموزش از طریق بازی

یک روانشناس در این خصوص به اتفاقیه می‌گوید: کودکان در سنین کودکی به اقتضای سن خود نیاز به انجام امور کودکانه دارند و در این سن باید کودک بازی کند و کارهای بچه‌گانه خود را انجام دهد.

یزدانی تصریح می‌کند: کودک در تمام عمر خود فرصت دارد تا درس بخواند و بسیاری از دیگر امور را انجام دهد اما فرصت کودکی و بازی تنها یک‌بار در اختیار بچه قرار می‌گیرد و این کودکی است که برنمی‌گردد و اگر کودک در این سن فرصت نکند امور و علایق بچگی خود را انجام دهد این علایق به‌صورت ناکام در او باقی خواهند ماند.

وی عنوان می‌کند: امروز شاهد این هستیم که بعضی از والدین از همان سنین کودکی فرزند خود را با فرستادن به انواع کلاس‌های آموزشی و درسی و غیره و آموزش انواع دروس می‌خواهند به‌یک‌باره تمام مهارت‌ها را به کودک انتقال دهند که این امری بسیار نادرست است چراکه این امور علاوه بر سردرگم کردن کودک و دل‌زدگی از تحصیل بسیاری از عواقب دیگر را در پی دارد.

وی اظهار می‌کند: والدینی که خود نتوانسته به آرزوهای خود برسد اکنون تمام آرزوهای خود را برای کودک پیاده می‌کند و هزاران باید تا نباید و اینکه کودک من باید بهترین باشد که جهش تحصیلی نیز یکی از این مسائل است که والدین برای کودک ترسیم می‌کنند که این سخت‌گیری‌ها کودک دارد نابود می‌کند.

این روانشناس عنوان می‌کند: کودک نیاز به بازی کردن دارد و با بازی است که باید تمام مهارت و آموزش‌ها را به کودک آموزش داد چراکه این‌گونه اثرگذاری کودک بیشتر و بهتر نیز خواهد بود این‌گونه از کودکان در آینده نیز موفق‌تر خواهند بود و به پیشرفت خواهند رسید.

یزدانی با بیان اینکه نباید والدین این روند را برای کودکان به‌صورت یک اجبار و بدون توجه به علایق خود فرزند انجام دهند، می‌افزاید: با یک عادت غلط و چشم‌وهم‌چشمی فرصت کودکی که کودک نیاز به گذراندن اوقات و تحصیل خود با همسالان خود را دارد با چنین برنامه‌ریزی‌هایی خراب کنند چراکه آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

50درصد متقاضیان جهش تحصیلی با شکست مواجه می‌شوند

معاون آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر دانش‌آموز در استان متقاضی تحصیل به‌صورت جهشی هستند که از این تعداد تقریباً ۵۰ درصد می‌توانند جهش تحصیلی را انجام دهند اما ۵۰ درصد دیگر در این زمینه با شکست مواجه می‌شوند.

علی متقیان  می‌افزاید: طی امسال نیز تاکنون ۸۰ نفر متقاضی جهش تحصیلی در استان ثبت‌نام کرده‌اند.

متقیان با بیان اینکه جهش تحصیلی یکی از راه‌های تسریع در آموزش برای دانش آموزان تیزهوش است،  می‌افزاید: واحدهای تشخیص آموزش‌وپرورش استثنایی زمانی که استفاده از جهش تحصیلی را برای دانش‌آموزی تأیید نکند نباید والدین نسبت به این موضوع اصرار و پیگیری مکرر داشته باشند.

وی با بیان اینکه اجبار والدین به فرزند برای استفاده از جهش تحصیلی می‌تواند عواقب و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد، می‌گوید :اجبار به جهش تحصیل و تحصیل با افرادی که ازنظر سنی بزرگ‌تر از فرزند هستند، ممکن است تخریب اعتمادبه‌نفس، ایجاد استرس، ناکامی در تحصیل و دل‌زدگی از تحصیل و غیره را به دنبال داشته باشد.

معاون آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان شمالی عنوان می‌کند: جهش تحصیلی  از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم انجام می‌شود.

متقیان تصریح می‌کند: برخی مواقع بعضی از خانواده‌ها هستند که علاوه بر اینکه توصیه می‌شود که فرزندشان برای جهش تحصیلی شرایط لازم را ندارد ولی باز خانواده بر این امر اصرار می‌ورزد.

گروه پیام/ آقایی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.