نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس سلامت | کد خبر: 29641
تاریخ انتشار: 1397/04/10 - 09:41:55

بهترین نوشیدنی برای جایگزینی آب ازدست‌رفته بدن چیست؟

آب خالص بهترین نوشیدنی برای جایگزینی آب ازدست‌رفته به‌صورت عرق بعد از ورزش نیست، اگرچه توصیه‌های ویژه با یکدیگر تفاوت کمی دارند، هدف هیدراتاسیون مناسب ورزشکاران است.
بهترین نوشیدنی برای جایگزینی آب ازدست‌رفته بدن چیست؟,

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ،متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: تقریباً 20 درصد آب موردنیاز روزانه از میوه و سبزیجات و 80 درصد باقی‌مانده از نوشیدنی‌های مختلف مانند آب، آبمیوه، شیر، قهوه، چایی، سوپ، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های غیرالکلی تأمین می‌شود، در زمان کار، تمرین و مسابقه، نیاز به مایعات افزایش می‌یابد که این موضوع قابل‌درک است.

دکتر سعید دعایی تصریح داشت: ورزش‌های تفریحی معمولاً باعث از دست دادن مایع کم‌فشار (hypotonic fluid) می‌شود که غلظت نسبی خون و ادرار را افزایش می‌دهد، اندازه‌گیری‌های میدانی برای ارزیابی وضعیت آب بدن شامل ارزیابی جرم بدن، رنگ و وزن مخصوص ادرار و حس چشایی است که هرکدام محدودیت‌های خاص خود را دارد.

به گفته دکتر دعایی گنجاندن سدیم در محلول جایگزین مایعات خصوصاً همراه با حجم زیادی از آب خالص مهم است(مک آردل و دیگران, 2013)، برای فعالیت‌هایی که بیش از 2 ساعت به طول می‌انجامد، سدیم باید به مایعات اضافه شود تا جایگزین سدیم ازدست‌رفته شود و از کم‌سدیمی خون (هیپوناترمی) جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: آب‌رسانی مجدد با آب تنها, خون را به‌سرعت رقیق می‌کند، حجم آن را زیاد می‌کند و موجب تحریک خروج ادرار می‌گردد، رقّت خون, سدیم را کاهش می‌دهد و آن عامل تحریک‌کننده تشنگی را که وابسته به حجم است را کم فعال‌تر می‌کند و بنابراین قسمت عمده‌ای از حس تمایل به نوشیدن را که منجر به جایگزینی مایعات ازدست‌رفته است را از بین می‌برد.

وی عنوان کرد: الکترولیت‌های قابل‌حل در آب مثل سدیم، می‌توانند به‌سرعت از میان روده و امعاء مجاور حرکت کنند. در طول مدت تمریناتی که بیش از 4-5 ساعت به طول می‌انجامند گنجاندن سدیم در مایعات جایگزین, ذائقه را افزایش می‌دهد و جذب مایعات از روده‌ها را تسهیل می‌کند. سدیم و کربوهیدرات‌ها فعالانه از حفره سلولی به جریان خون منتقل می‌شوند.

به گفته وی جایگزینی آب در فقدان سدیم مکمل, می‌تواند منجر به کاهش غلظت سدیم پلاسما شود. وقتی‌که سطح سدیم پلاسما به زیر 130 میلی‌گرم بر لیتر نزول پیدا کند علائمی مشتمل بر بی‌حالی, گیجی, غش یا فقدان هشیاری می‌توانند ظهور یابند. کم‌سدیمی خون (هیپوناترمی) حاصل از تمرین بدنی ممکن است از ازدیاد دریافت مایعات در طول مدت تمرینات بیش از 4 ساعت ناشی شود.

وی اظهار کرد: کم‌سدیمی خون (هیپوناترمی) مربوط به افرادی است که بیش از میزان عرق ازدست‌رفته آب خالص می‌نوشند یا کسانی که ازلحاظ بدنی در شرایط آماده و مناسبی قرار ندارند و عرق پرنمک‌تری تولید می‌کنند.

وی بابیان اینکه پتاسیم، به‌عنوان الکترولیت اصلی داخل سلول‌های بدن, به شکل تنگاتنگی با سدیم و کلر, در حفظ مایعات بدن و همچنین ایجاد تحریکات الکتریکی در اعصاب, ماهیچه‌ها و قلب فعالیت می‌کند تصریح کرد: توازن پتاسیم از طریق آلدوسترون تنظیم می‌شود و تنظیم آن بسیار دقیق است.

به گفته دکتر دعایی سرعت جذب مایعات به تعدادی عوامل مشتمل بر میزان، انواع، دما و تراوندگی مایعات مصرف‌شده و به تکرر دفعات تخلیه امعاء بستگی دارد. جذب فعالانه گلوکز از روده‌ها می‌تواند به شکل فراوانی جذب سدیم و آب را افزایش دهد. یک محلول الکترولیت و کربوهیدرات توان و ظرفیت تمرینات ورزشی را از طریق افزایش قند خون, حفظ نرخ بالای سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها, جلوگیری از خستگی اصلی و کاهش فشارهای احساس شده, تقویت می‌کند.

انتهای/ وحدانی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.