نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس ورزشی | کد خبر: 29651
تاریخ انتشار: 1397/04/11 - 11:50:23

نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران به مواد معدنی

اگرچه ۱۲ ماده معدنی به‌عنوان مواد غذایی ضروری شناخته‌شده‌اند اما آهن،کلسیم، منیزیم و مس هم عملکردهای بیوشیمی دارند که می‌توانند بر عملکرد ورزشکار تأثیر بالقوه‌ای داشته باشند.
نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران به مواد معدنی,

متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابیان اینکه آهن برای عملکرد ورزشی، حیاتی و مهم است اظهار کرد: آهن به‌عنوان جزئی از هموگلوبین، وسیله‌ای است برای انتقال اکسیژن از شش‌ها به بافت‌ها، آهن نقشی مشابه میوگلوبین دارد که به‌عنوان پذیرنده اکسیژن در ماهیچه عمل می‌کند تا اکسیژن موجود برای استفاده توسط میتوکندری را تأمین کند.

دکتر سعید دعایی تصریح داشت: کم‌خونی ورزشی اصطلاحی است که حداقل در سه موقعیت کم‌خونی٬ کمبود آهن و کم‌خونی ضربه‌ی پا استفاده می‌شود.

به گفته وی از ورزشکاران باید در آغاز و در حین فصل تمرین آزمایش سرم هموگلوبین و سرم فریتین گرفته شود تا وضعیت آهن آن‌ها بررسی شود، اگرچه گزارش‌شده است که ورزشکاران مذکر آهن را به میزان حداقل پیشنهادی مجاز مصرف می‌کنند اما ورزشکاران خانم نیز به دلایل مختلف ازجمله مصرف پایین انرژی٬ مصرف کمتر محصولات حیوانی ٬ یا تبعیت از رژیم‌های وگان و سبزی خواری، تا حدی کمتر از حد مجاز مصرف می‌کنند، افزایش مصرف غذایی آهن یا مکمل تنها روش برای جایگزینی کمبود آهن و بهبود وضعیت آن است.

وی افزود: مصرف کمتر از حد مطلوب کلسیم در ورزشکاران دیده می‌شود، چراکه سطح کم‌مصرف کلسیم نشان داده است که عامل اصلی در پوکی استخوان در ورزشکاران بانوان جوان و همچنین افرادی که قاعدگی آن‌ها قطع‌شده است و ممکن است در معرض خطر کاهش حجم استخوان باشند.

به گفته وی منیزیم یک ماده‌ی ضروری است که بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی ازجمله متابولیسم پروتئین٬ چربی و گلوکز و هیدرولیز تری فسفات آدنورین کمک می‌کند و عملکردهای عصبی – عضلانی٬ ایمنی و هورمونی را تنظیم می‌کند، کمبود منیزیم موجب تضعیف عملکرد ورزشکار ٬ موجب اسپاسم های ماهیچه‌ای و افزایش ضربان قلب و مصرف بیشتر اکسیژن است.

وی اظهار کرد: برای ورزشکارانی که کمبود منیزیم دارند٬ مکمل منیزیم می‌تواند عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد چراکه عملکرد سلولی را بهبود می‌بخشد.

دکتر دعایی اظهار کرد: ورزشکارانی که سطح کافی منیزیم دارند نتایج عملکردشان ترکیبی است.

به گفته وی مس یک عامل مشارکتی در آنزیم‌های بی‌شماری است که به‌صورت بالقوه می‌تواند بر عملکرد ورزشی ازجمله استحکامات آنتی‌اکسیدان، انتقال اکسیژن و بهره‌وری آن، عملکرد ایمنی و ترکیب بافت‌های پیوندی کاتکول آمین تأثیر داشته باشد.

وی تأکید کرد: ورزشکارانی که خستگی مفرط مداوم، عفونت‌های مداوم و شکستنی تنشی استخوان را گزارش می‌کنند باید تحت بررسی میزان مس قرار گیرند، مکمل مس را نباید بدون توصیه‌ متخصص تغذیه دریافت کرد، چراکه می‌تواند سمی باشد.

انتهای خبر/

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.