نرخ ارز بازار آزاد : دلار : ۳,۳۲۱ یورو : ۳,۶۲۲ پوند : ۵,۰۵۳

نرخ ارز رسمی : دلار : ۲۸,۳۷۲ پوند : ۴۳,۰۶۱ یورو : ۳۰,۷۹۹

نرخ طلا و سکه : یک گرم طلای 18 عیار : ۹۷,۳۰۰ سکه تمام - امامی : ۹۵۱,۰۰۰ نیم سکه : ۴۹۷,۰۰۰ ربع سکه : ۲۷۵,۰۰۰ سکه گرمی : ۱۸۸,۰۰۰

سرویس ورزشی | کد خبر: 29838
تاریخ انتشار: 1397/04/27 - 12:06:05

وقتی شدت گرما مانع از ورزش نمی‌شود

همزمان با گرم شدن هوا باید تغییراتی در ورزش خود ایجاد کنید تا دچار مشکلاتی نظیر گرمازدگی، سنکوپ گرما، گرفتگی عضلات براثر گرما و یا حتی سکته نشوید.

به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، یک کارشناس ارشد تربیت‌بدنی می‌گوید: اگر خواستید در گرما ورزش کنید باید نکات کلیدی را که پزشکان توصیه می‌کنند را حتماً مدنظر داشته باشید، نشانه‌های بیمار شدن توسط گرما را بشناسید.

ایرج بیگلری بابیان اینکه اگر می‌خواهید در هوای گرم سالم ورزش کنید باید با نشانه‌های بیمار شدن توسط گرما آشنا شوید افزود: از کنار نشانه‌هایی مانند سردرد در بازی بسکتبال و یا احساس ضعف و خستگی در حال دویدن طوری که گویا شب گذشته نخوابیده‌اید ساده است اما ممکن است وضعیتتان ازآنچه می‌بینید جدی‌تر باشد.

به گفته بیگلری سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی همه نشانه‌هایی هستند که خبر از گرمازدگی می‌دهند، گیجی شدید و سیاهی رفتن چشم‌ها هر دو نشانه‌های گرمازدگی هستند که این حالت بسیار جدی، حتی کشنده است و نیازمند رسیدگی هرچه سریع‌تر است.

وی افزود: اگر حس کردید دچار گرمازدگی شده‌اید، هر کاری که می‌کردید را متوقف کنید و هرچه سریع‌تر به سایه و یا جایی که هوایی خنک دارد بروید. تمام لباس‌های اضافه را دربیاورید به پشت‌روی زمین دراز بکشید و پاها را بالا بگیرید. به‌خوبی آب بدن را تأمین کنید و قبل از اینکه دوباره ورزش کنید یک روزبه خود استراحت دهید.

وی بابیان اینکه اگر در گرما ورزش می‌کنید با یک دوست همراه شوید اضافه کرد: ورزش با یک همراه علاوه بر این‌ها به هرچه ایمن‌تر شدن تمرین مخصوصاً در هوای گرم کمک می‌کند. چنین فردی اگر مشکلی به وجود بیاید می‌تواند سریع به کمکتان بیاید.

وی تأکید کرد: اگر در گرما ورزش می‌کنید مقدار زیادی آب بنوشید، تأمین آب بدن وقتی در گرما ورزش می‌کنید خیلی اهمیت پیدا می‌کند. نوشیدن آب قابلیت عرق کردن بدن را بهبود می‌بخشد، فرآیندی که خنکتان می‌کند. با نوشیدن آب مایعاتی که از طریق عرق ریختن از دست می‌دهید هم جایگزین می‌کنید.

به گفته بیگلری سه عامل اصلی که نشان می‌دهند در طول ورزش چه مقدار مایعات نیاز دارید عبارت‌اند از شدت ورزش، شرایط آب و هوایی و وزن بدنتان، وقتی در هوای گرم ورزش می‌کنید منتظر تشنه شدن نمانید چون همین تشنگی یعنی بدنتان مقداری کم آب‌شده است.

وی توصیه کرد: وقتی هوا گرم است در زمان مناسب به ورزش بروید، در فصل گرما بهترین زمان‌ها برای ورزش اول صبح است و دیگر عصرها چون در طول روز و زمانی که خورشید در آسمان است گرما به بالاترین درجه خود می‌رسد.

وقتی دو زمان مناسب برای ورزش کردن وجود داشته باشد دیگر بهانه‌ای هم برای نادیده گرفتن ورزش باقی نمی‌ماند. اگر سحرخیز هستید که همان صبح می‌توانید ورزش کنید و اگر دوست دارید بخوابید می‌توانید تا عصر صبر کنید و سپس شروع نمایید.

وی توصیه کرد: در هوای گرم لباسی سبک به تن کنید که هوا درونش جریان داشته باشد و همچنین پوستتان را از اشعه‌های خورشید در امان نگه دارد. کمپانی‌های ورزشی لباس‌هایی را طراحی کرده‌اند که با نگه‌داشتن رطوبت در خود کمک می‌کنند حرارت بدن کاهش پیدا کند. اگر به چنین لباس‌هایی دسترسی دارید بهترین انتخاب برای ورزش در هوای گرم هستند.

وی اظهار داشت: برای ورزش در هوای گرم غذاهایی بخورید که به تأمین آب بدنتان کمک کنند، سوخت‌رسانی به بدن با غذاهایی که بدنتان را کم آب نکند برای ورزش در هوای گرم بسیار ضروری است. قبل از ورزش غذاهایی که چربی و پروتئین بالایی دارند نخورید چون هضم آن‌ها به زمان و انرژی نیاز دارد.

وی تصریح داشت: همین‌طور که ورزش می‌کنید و دمای بدنتان بالا می‌رود، جریان خون به سیستم گوارش کاهش می‌یابد، درنتیجه هضم غذا مشکل می‌شود و احساس حالت تهوع می‌کنید، به‌جای این غذاها روی مواردی تمرکز کنید که حاوی مقدار زیادی آب باشند. سیب، ملون‌ها (خربزه، هندوانه …) خیار، توت وگریپ فروت در میان بهترین غذاها هستند. این میوه‌ها بدنتان را خنک نگه می‌دارند و جلوی کم آب شدنش را می‌گیرند.

انتهای خبر/ پاک منظر

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.