سرویس ورزشی | کد خبر: 30025
تاریخ انتشار: 1397/05/15 - 12:11:53

ارتباط نزدیک ورزش نکردن و فشارخون بالا

فعالیت جسمی منظم باعث می‌شود که عضله قلب شما قوی‌تر شود. قلب قوی‌تر مقدار بیشتری خون را با تلاش کمتری تلمبه می‌کند. اگر قلب شما با فشار کمتری بتواند خون را تلمبه کند، نیروی وارد بر شریان‌هایتان کاهش می‌یابد و فشارخونتان پایین می‌آید.

یک کارشناس ارشد تربیت‌بدنی با بیان اینکه فشارخون بالا و ورزش نکردن ارتباط نزدیکی باهم دارند و  ورزش کردن می‌تواند به پایین آوردن فشارخون در افراد دچار پرفشاری خون کمک کند اظهار داشت:خطر فشارخون بالا (بیماری پرفشاری خون) با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، اما اندکی ورزش کردن می‌تواند تفاوت بزرگی را ازلحاظ پیشگیری از این بیماری ایجاد کند. و اگر از پیش دچار فشارخون بالا باشید، ورزش کردن به کنترل آن کمک می‌کند.

به گفته وی برای اینکه فشارخونتان را پایین نگهدارید، باید به ورزش کردن ادامه دهید. حدود یک تا سه ماه طول می‌کشد تا اثر ورزش منظم بر پایین آوردن فشارخون خود را نشان دهد. اما این اثر تا هنگامی ادامه خواهد یافت که شما ورزش‌تان را قطع نکنید.

وی افزود: گرچه تمرین‌های کششی و قدرتی بخش مهمی در یک برنامه کلی تناسب‌اندام هستند، ورزش‌های هوازی هستند که باعث کاهش فشارخون می‌شوند و برای این انجام این ورزش‌ها لازم نیست که حتماً هر روز چند ساعت را در سالن ورزشی بگذرانید. افزودن فعالیت جسمی با شدت متوسط به برنامه روزانه زندگی‌تان هم می‌تواند تأثیربخش باشد.

بیگلری اظهار داشت: اگر فعالیت جسمی روزانه‌تان را افزایش دهید، می‌توانید فشارخون سیستولی - شماره بالا در اندازه‌گیری فشارخون- را به‌طور میانگین 4 تا 9 میلی‌متر جیوه کاهش دهید. این میزان پایین آوردن فشارخون به‌اندازه تأثیر برخی از داروهای کاهنده فشارخون است. در برخی از افراد انجام مقداری ورزش ممکن است آن‌قدر فشارخون را پایین بیاورد که نیاز به مصرف دارو به‌وسیله آن‌ها را برطرف کند.

بیگلری تصریح کرد: هر فعالیتی که سرعت ضربان قلب و تنفس شما را افزایش دهد یک تمرین هوازی شمرده می‌شود.

وی اظهار داشت:تمرین با وزنه ممکن است باعث افزایش گذرای فشارخون در حین ورزش شود. میزان این افزایش بسته به مقدار وزنه‌ای که زده می‌شود، ممکن است قابل‌توجه باشد. اما وزنه زدن در درازمدت ممکن است منافع درازمدتی داشته باشد که خطر افزایش گذرای فشارخون را در اغلب افراد جبران کند.

این کارشناس تربیت‌بدنی می‌گوید: اگر دچار فشارخون بالا هستید، گاهی لازم است پیش از شروع برنامه ورزشی‌تان از پزشکتان اجازه بگیرید، به‌خصوص اگر این عوامل خطرساز بیماری قلبی هم را داشته باشند،مرد بالاتر از 40 سال یا زن بالاتر از 50 سال هستید، سیگار می‌کشید، اضافه‌وزن دارید یا چاق هستید،دچار بیماری مزمن قلبی یا بالا بودن کلسترول هستید، سابقه حمله قلبی دارید، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی در پیش از 55 سالگی دارید، هنگام ورزش دچار درد قفسه سینه یا احساس سرگیجه می‌شوید و از وضعیت سلامت‌تان اطلاع کافی ندارید.

وی افزود: توجه داشته باشید که اگر برای فشارخونتان یا بیماری دیگر دارویی را به‌طور منظم مصرف می‌کنید با دکترتان درباره اثر ورزش بر نحوه این عمل این دارو یا عوارض جانبی آن- و نیز تأثیر این دارو بر واکنش بدنتان نسبت به ورزش- مشورت کنید.

انتهای خبر/


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.