سرویس گزارش | کد خبر: 30414
تاریخ انتشار: 1397/06/21 - 10:27:43

گزارش اتفاقیه به بهانه 21 شهریورروز ملی سینما

اوضاع‌واحوال سینماهای بجنورد

مظفر‌الدين‌شاه در فروردين سال 1279 از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد و در اين سفر بود که با سينما آشنا شد. در سفرنامه مظفرالدين‌شاه آمده است که شاه روز يکشنبه هفدهم تير 1279 به‌اتفاق ميرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشى به تماشاى دستگاه سينموفتوگراف و لانترن ماژيک رفته است. اين حادثه پنج سال پس از رواج اختراع برادران لومير در پاريس رخ داد (شاه اين دوربين را به‌اشتباه سينموفتوگراف مى‌ناميد.)
اوضاع‌واحوال سینماهای بجنورد,

چگونگی ورود سینما به ایران

حدود يک ماه پس از اولين ديدار مظفرالدين‌شاه با سينما، در سه‌شنبه 23 مرداد 1279 در شهر اوستاند در ساحل دريا در بلژيک، جشن روز عيد گل برگزار شد و ميرزا ابراهيم‌خان عکاس‌باشى مشغول سينموفتوگراف‌اندازى از شاه شد. به‌این‌ترتیب بانى ورود نخستين دوربين فيلم‌بردارى و نمايش فيلم، در سال 1279 شمسی مصادف با 1900 میلادی مظفرالدين‌شاه بوده و نخستين فيلم‌بردار ايرانى نيز ابراهیم‌خان عکاس‌باشى محسوب مى‌شود.

97 سال بعد اولين جشن خانه سينما در تاریخ 19 تيرماه سال 1376 در تهران برگزار شد که اكبر نبوی، ابوالحسن داوودی، احمدرضا درويش، محمدرضا موئینی و منوچهر شاهسواری اعضای شورای برگزاری آن بودند. در آن مقطع زمانی ابوالحسن داوودی اعلام کرده بود که موضوع «روز سينما» در جلسات خانه سینما مطرح و مقررشده كه يک روز از سال با عنوان «روز ملی سينما» نام‌گذاری شود.

 ورود روز سینما به تقویم از سال 79

درنهایت چهار سال بعد در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و هم‌زمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریورماه به‌عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هرسال جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود و 21 شهریورماه به‌عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.

ازآن‌پس بود که هرساله سینماگران روز ملی سینما را بهانه‌ای می‌کردند تا از برگزیدگانشان تقدیر کنند و بزرگداشت پیشکسوت‌ها را جشن بگیرند و درعین‌حال از دغدغه‌هایشان بگویند.

 خروج روز ملی سینما از تقویم

اما سال 91 بود که مشاهده تقویم‌های مختلف نشان از حذف نام روز سینما از تقویم رسمی کشور می‌داد. در آن مقطع زمانی شنیده می‌شد با توجه به اختلافاتی که بین خانه سینما و سازمان سینمایی وجود داشت که درنهایت منجر به تعطیلی موقت خانه سینما شد این روز از بخش اصلی تقویم حذف و به بخش ضمایم منتقل شد البته تصمیم‌گیرنده اصلی در حذف این نام از تقویم شورای فرهنگ عمومی بوده است.

این اتفاق واکنش‌های بسیاری را در میان هنرمندان و سینماگران در پی داشت که همگی این افراد اعتقاد داشتند روز سینما باعث همبستگی سینماگران و یادآوری زحمت‌های افرادی که در سینما مشغول به فعالیت هستند، است بنابراین حذف آن بی‌انصافی در حق سینما محسوب می‌شود.

حذف نام روز سینما از تقویم‌های رسمی تا سال 93 ادامه داشت تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ دولت یازدهم با سکان‌داری حسن روحانی، در اولین مراسم جشن ملی سینما که بعد از بازگشایی خانه سینما در دولت رئیس‌جمهور روحانی برگزارشده بود از بازگشت مجدد روز سینما به تقویم خبر داد که باعث خرسندی اهالی سینما شد.

بعد از گذشت کمتر از دو ماه از صحبت‌های وزیر صبح یکشنبه 4 آبان ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سینما رسماً به تقویم کشور بازگشت.

سینما هنر دیرینه و پرطرفدار که بسیار وسوسه‌انگیز هم هست در سراسر زمین با استقبال مخاطبان زیادی روبه‌رو است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با تحول در صنعت فیلم‌سازی و پیشرفت ابزارآلات و دانش سینمایی، امروزه تقریباً در تمام کشور سالن‌های سینما در درجات کمی و کیفی مختلف فعالیت می‌کنند.

مرکز خراسان شمالی در حاضر با داشتن دو سالن سینما و اکران فیلم‌های روز کشور و فعالیت‌های مرتبط همچون نقد فیلم، نشست‌های هنری، جشنواره‌های بین‌المللی و دیگر اقدامات میزبان علاقه‌مندان و تماشاگران است.

طبق گفته تماشاچیان در دو سال اخیر با رقابتی شدن فعالیت بین سینما گلشن و سینما عمیق در جهت اکران به‌موقع فیلم‌ها، بهبود کیفیت پرده نمایش، دستگاه دیجیتال، کیفیت صدا و افزایش رضایت مشتریان  وضعیت سالن‌های سینما بهتر شده است.

گفتنی است گلشن سالن دولتی با اجاره به بخش خصوصی در حال حاضر با مدیریت طاهر خرمی و سینما عمیق در بخش خصوصی با مدیریت فرهاد عمیق در حال فعالیت هستند.

اوضاع‌واحوال این روزهای دو سینمای مرکز استان

سینما عمیق

مصطفی فخر محمدی مسئول سینما عمیق بر این عقیده است که هر زمان فیلم خوب و جذاب در حال اکران باشد تعداد تماشاگران نیز افزایش می‌یابد و تعداد تماشاچی ارتباط مستقیم با نوع فیلم دارد.

فخر محمدی می‌گوید: با توجه به اینکه سلیقه مردم در باب تماشای فیلم بیشتر به ژانر کمدی مایل است هر بار فیلم کمدی پر سروصدایی اکران شود سالن‌ها مملو از تماشاچی می‌شوند.

وی علت تمایل مردم به فیلم کمدی را مشکلات اقتصادی و مسائلی می‌داند که موجب می‌شود مردم برای تغییر روحیه چندساعتی را با تماشای این نوع فیلم‌ها به شادی و خوشحالی بگذرانند.

فخر محمدی اظهار می‌کند: تماشاچی هنگام سؤال از گیشه بعد از اعلام نام فیلم نوع ژانر را جویا می‌شود و اکثراً وقتی فیلم با صحنه‌های غمگین و ناراحتت کننده همراه باشد ترجیح خود را بر تماشای فیلم کمدی می‌گذارد.

مسئول سینما عمیق بزرگ‌تری چالشی که در حال حاضر این سینما دارد را اکران به‌موقع فیلم‌ها با سراسر کشور می‌داند و می‌افزاید: قبل از اکران هر فیلم با توجه به نام عوامل آن و تیزر فیلم و شرکت پخش آن می‌توان به‌طور نسبی از تعداد تماشاگر آن مطلع شد، لیکن شرکت‌های توزیع فیلم در تهران نسبت به ارسال فیلم به شهرستان همکاری لازم را ندارند و در مواقعی مشروط بر اکران آن فیلم با سانس های ویژه و زیاد فیلم را ارسال می‌کنند.

فخر محمدی با اعلام اینکه بلیت سالن 90نفره سینما هشت هزار تومان و سالن ویژه 15هزار تومان است می‌گوید: معمولاً مراجعان از قیمت بلیت‌ها راضی هستند و تاکنون انتقادی بر زیاد بودن قیمت نداشته‌ایم.

سینما عمیق امروز نیم بها خواهد بود و طی روزهای آتی آت آاا  مانند سال گذشته با توجه به برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی‌های مذهبی ساعات اکران فیلم خود را تغییر خواهد داد.

 سینما گلشن

طاهر خرمی مدیر سینما گلشن نیز می‌گوید: سینما گلشن جهت تعمیرات و تغییرات به‌طور موقت فعالیت خود را طی ایام عزاداری متوقف می‌کند و بعد از عزاداری‌ها و اتمام تعمیرات مجدداً شروع به فعالیت خواهد کرد.

خرمی نیز فیلم‌های ژانر کمدی را پرمخاطب‌ترین فیلم می‌داند و می‌افزاید: با وجود این موضوع ما باید با اکران فیلم‌های متنوع به مخاطب قدرت انتخاب دهیم.

وی می‌افزاید: تقریباً تمام فیلم‌ها مخاطبان خاص خود را دارند اما چالش فعلی ما درزمینهٔ فیلم کودک است.

خرمی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش در این راستا می‌تواند کمک زیادی کند می‌گوید: خانواده‌ها آن‌گونه که شایسته است به این موضوع نمی‌پردازند و معمولاً هنگام تماشای فیلم به این موضوع که شاید فیلم با گروه سنی فرزند آن‌ها مطابقت ندارد توجه نمی‌کنند.

وی اظهار می‌کند: البته هنگام فروش بلیت توصیه‌های لازم به مراجعان ارائه می‌شود و هر دو سالن سینمای شهر تلاش‌های زیادی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام می‌دهند.

 از زبان تماشاچیان

یکی از مخاطبان سینما به ما می‌گوید: اینکه هر دو سالن شهر تلاش‌های زیادی برای بهبود سطح کیفی سالن و پخش فیلم دارند بر کسی پوشیده نیست اما بااین‌حال بازهم چالش‌هایی وجود دارد که بخشی آن متوجه سالن داران و بخشی متوجه ما مراجعان است.

این مخاطب می‌گوید: نزدیکی صندلی‌های سینما عمیق و تهویه نامناسب شرایط را برای تماشای فیلم سخت می‌کند اما فضای شیک سالن و برخورد خوب با مشتری و جذاب بودن محیط‌های هم‌جوار از نقاط قوت آن است.

وی می‌افزاید: با تعویض پرده نمایش و دستگاه صوت سینما گلشن و تغییرات ظاهری دیگری که با تغییر مدیریت اعمال شد میل مخاطبان برای تماشای فیلم در سینما گلشن افزایش‌یافته است.

این مخاطب تأکید می‌کند: فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی و هزینه بیشتر بتوان کیفیت هر دو سینما را ازآنچه اکنون وجود دارد افزایش داد.

به عقیده او در حال حاضر وجود همین دو سالن برای مرکز استان کفایت می‌کند و بهای بلیت‌ها نیز مناسب است اما آن چیزی که می‌تواند به ارتباط مخاطب با این سینماها کیفیت ببخشد فرهنگ افزایش مراجعه به سینما و قرار دادن تماشای فیلم در سبد برنامه هفتگی خانواده‌ها است که جنبه‌های فرهنگی و آموزشی را هم از سمت ارگان‌های ذی‌ربط و هم از سمت شهروندان شامل می‌شود.

این مخاطب اظهار می‌کند: از دیگر مسائل در سالن‌های سینما که توسط مردم رعایت و اجرا نمی‌شود بردن خوراکی‌های پر سروصدا و بی‌صدا نکردن تلفن‌های همراه و آوردن گروه‌های سنی کودک و نوجوان برای فیلم‌های مناسب بزرگ‌سالان است.

 وی در پایان می‌گوید: دیدن فیلم خوب بر روی پرده سینما تجربه‌ای نیست که بتوان آن را با خرید غیرمجاز یا دانلود آن از اینترنت و دیدن در نمایشگرهای چند اینچی مقایسه کرد هرچند نباید فراموش کنیم این کار منجر به نابودی چرخه سینما می‌شود و ضرر زیادی به فیلم‌سازان و سینما داران وارد می‌کند.

 

انتهای خبر/ مهسا طهماسبی

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.