سرویس گزارش | کد خبر: 30477
تاریخ انتشار: 1397/06/27 - 10:24:57

گزارشی از حکایت ترک تحصیل دختران جرگلان؛

حسرت‌های دخترانه پشت دیوار مدرسه

دختران بازمانده از تحصیل مدت‌هاست بین آمارهای ریزودرشت و اماواگرهای همیشگی مسئولان آموزش و پروش گم می‌شوند، روزهای کودکی را یکی‌یکی می‌گذرانند و بزرگ می​شوند، عروس می‌شوند، مادر می‌شوند.
حسرت‌های دخترانه پشت دیوار مدرسه,

 پشت دیوار خانه‌های منطقه جرگلان خراسان شمالی، قصه زندگی دخترها قصه دیگری است. سهم دختران روستاهای جرگلان از تحصیل فقط چند کلاس سواد است. شانس یاری کند ابتدایی را تمام می‌کنند و بعدازآن دفتر و کتاب را برای همیشه می‌بوسند و می‌گذارند کنار. شانس که رو برگرداند، حسرت حتی یک کلاس سواد هم به دل بعضی‌ها می‌ماند.

درحالی‌که داشتن سواد یکی از ملزومات زندگی امروزی است، دختران جرگلان هرساله به دلیل مسائل و مشکلات فراوان و متعدد ازجمله فقر، کمبود امکانات آموزشی و دور بودن از مراکز شهری و آگاهی کم مردم و تعصبات قومی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

هرچند طی سال‌های اخیر تحرکاتی برای تغییر وضعیت دختران این منطقه انجام‌شده و برخی از علمای اهل سنت فعالیت‌هایی را برای تغییر نگرش نسبت به تحصیل دختران انجام داده‌اند اما این مهم نیازمند همکاری دستگاه‌ها، بزرگان قوم و مردم این نقطه محروم خراسان شمالی است.

 فکر می‌کردیم دختر درس بخواند منحرف می‌شود

یکی از اهالی روستایی در جرگلان می‌گوید: زمانی ما فکر می‌کردیم که دختران ما اگر تحصیل کنند دچار انحرافاتی خواهند شد ولی اکنون‌که علمای ما  تشویق به تحصیل دختران و بانوان می‌کنند ما نیز باید تابع علما باشیم.

وی ادامه می‌دهد: برخی ذهنیت‌ها و دیدگاه‌ها باید تغییر کند چراکه علم نیاز جامعه امروز ما است و کسی که علم نداشته باشد نمی‌تواند به‌حق و حقوق خود دست یابد .

وی می‌افزاید: هر زمان که فرزندانمان بخصوص دختران ما از خانه خارج می‌شوند مدام نگران هستیم و دلهره داریم  ولی هر چه هست در دست خود ما است ما اولیا طوری باید فرزندان خود را تربیت کنیم که در جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی نشود .

وی که پدر ۴ دختر است، می‌گوید: در حال حاضر دختران من در حال تحصیل هستند و گرچه به خاطر این ذهنیت‌ها دختر بزرگم ترک تحصیل کرد و حالا ازدواج‌کرده و صاحب زندگی شده است ولی قصد دارم از سه دختر خود حمایت کنم تا بتوانند تحصیل کنند .

یکی از دختران روستای حصارچه نیز می‌گوید: باوجوداینکه خیلی به ادامه تحصیل علاقه داشتم از پایه هفتم به خاطر دوری راه که باید به خوابگاه شبانه‌روزی گرکز می‌رفتم و نبود سرویس مناسب و همراهی نکردن و مخالفت خانواده‌ام مجبور به ترک تحصیل شدم .

این دخترخانم ۱۹ ساله می‌افزاید: همیشه منتظر فراهم شدن شرایط برای ادامه تحصیل بودم که بعد از چهار سال با کمک کمیته امداد و صحبت‌هایی که با مادرم انجام شد و موافقت او را در پی داشت باوجوداینکه برادر و خواهرهای دیگرم مخالف ادامه تحصیل من بودند، توانستم در طرح جامع که در شهر راز مرکز شهرستان برگزار می‌شود شرکت کرده و با موفقیت امتحاناتم را بدهم.

وی با خوشحالی از ادامه تحصیل خود با وجود مخالفت‌های خانواده تصریح می‌کند: تنها کسی که برای من مهم بود مادرم بود که توانستم موافقت او را جلب کنم گرچه راهم تا راز دور بود و به‌تنهایی و با ترس به آن شهر رفت‌وآمد می‌کردم اما شیرینی ادامه تحصیل برایم این مشکلات را کمرنگ کرد.

وی می‌گوید: کاش طرح‌هایی مانند طرح جامع و طرح آموزش از راه دور در بخش جرگلان نیز برگزار می‌شد تا افرادی که مانند من از شرایط مالی مناسب برخوردار نیستند یا از راه‌های دور رفت‌وآمد می‌کنند و آرزوی ادامه تحصیل دارند بتوانند در جرگلان و روستای خود ادامه تحصیل بدهند.

دخترخانم ۱۹ ساله حصارچه ای دوست دارد در آینده در رشته تجربی شرکت کرده و ماما شود.

مدارس شبانه‌روزی عاملی برای ترک تحصیل دختران

آخوند سرفراز از علمای تحصیل‌کرده دانشگاهی و از بزرگان جرگلان که حامی تحصیل دختران است و به بهانه‌های مختلف و در مراسم‌هایی مانند نماز عید فطر و امثال آن، سخنرانی‌هایش را به آموختن علم و دانش و سواد به‌خصوص در بین دختران اختصاص می‌دهد.

وی درباره علت سخنرانی خود در مراسمات در خصوص تحصیل دختران می‌گوید: دختران، مادران آینده منطقه هستند و نقش مهمی در زندگی فرزندانشان دارند.

آخوند سرفراز ادامه می‌دهد: مادران تحصیل‌کرده و باسواد می‌توانند فرزندان خوبی تربیت کنند چراکه زنان علاوه بر اینکه ۵۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند 50 درصد دیگر جامعه نیز به مادران نیازمند هستند بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که جلوی سوادآموزی و علم‌آموزی آنان گرفته شود .

وی با اشاره به الگوهایی در دین اسلام بخصوص مذهب اهل سنت ازجمله حضرت فاطمه و عایشه که زنانی مجتهد و اجتماعی بوده‌اند، خواستار الگو گیری و زنان و دختران منطقه از این بزرگان می‌شود.

وی به فعالیت‌هایی خود برای سوادآموزی دختران منطقه اشاره‌کرده و می‌گوید: از چندسال قبل به مسئولان مربوطه و بخصوص مسئولان محلی متذکر شدیم که برای آموزش دختران بسترسازی کنند چراکه تا زمانی امکانات فراهم نباشد نمی‌توان چندان به علم‌آموزی دختران امیدوار بود.

آخوند سرفراز ایجاد آموزشگاه‌های روزانه برای دختران در چندین نقطه جرگلان همچنین آگاهی دادن به مردم را جزوظایف مسئولان محلی ازجمله شورا و دهیاران عنوان کرد.

وی مدارس شبانه‌روزی دخترانه را یکی از مشکلات منطقه برشمرده و می‌افزاید: بنده مخالف ایجاد آموزشگاه‌های شبانه‌روزی هستم زیرا همین مورد باعث ترک تحصیل دختران می‌شود چراکه پذیرش این امر برای خانواده‌ها سخت است که دختران در حال رشد و در سن حساس نوجوانی را به مدارس شبانه‌روزی بفرستند، همچنین چند روز دوری از خانواده در روحیه دختران اثر منفی می‌گذارد.

این عالم اهل سنت استان با بیان اینکه جرگلان فقط یک مرکز شبانه‌روزی در روستای گرکز دارد که ۵۰ درصد دانش‌آموزان آن را دختران همان روستا و ۵۰ درصد را دانش‌آموزانی از ۴۵ روستای جرگلان تشکیل می‌دهند، خواستار این است که این مرکز شبانه‌روزی به مدرسه روزانه تبدیل شود و برای سایر دانش‌آموزان سرویس ایاب ذهاب در نظر گرفته شود .

آخوند سرفراز با اشاره به اینکه این پیشنهاد در بین مسئولان نیز مطرح شد و آنان هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی را پیش‌بینی کردند، می‌گوید: به‌هیچ‌عنوان ۵۰۰ میلیون تومان نیاز نیست بلکه با گرفتن۴ الی ۵ مینی‌بوس با هزینه سالانه ۲۵ میلیون تومان به‌راحتی می‌توان این مشکل را حل کرد چراکه مدارس روزانه نیز لازم نیست ساخته شود بلکه می‌توان از مدارس و مجتمع‌های موجود در  روستاهای بزرگ با برنامه‌ریزی مناسب استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه از تغییرات نباید ترسید، ادامه می‌دهد: در اوایل این کار ممکن است آن‌طور که باب میل باشد پیش نرود ولی قطعاً نتیجه آن را در سال دوم و سال‌های بعد خواهیم دید چراکه این کار لازمه آموزش و ادامه تحصیل دختران جرگلان است.

وی اشاره به آمار ترک تحصیل دختران جرگلان می‌گوید: طی ۴ سال گذشته در بین مقاطع ششم و هفتم ۵۰درصد، هفتم به هشتم و هشتم به نهم ۸۰درصد ترک تحصیل در جرگلان اتفاق افتاده است که در آمارهای جهانی رقم خیلی بالایی است همچنین در یکی از روستاهای مرزی جرگلان یک مدرسه در پنجم ابتدایی ۱۶ دانش‌آموز دختر داشت که در ششم یک نفر و در هفتم ۳ نفر ترک تحصیل کردند و همچنان در پایه‌های بعدی این آمار ادامه داشت تا در پایه نهم صد در صد ترک تحصیل کردند .

آخوند سرفراز تأکید می‌کند: همه این‌ها همان‌طور که بیان شد نبود بسترسازی و نبود امید به آینده و انگیزه در بین دختران است که همه مسئولین و افراد کارکشته و باتجربه باید ورود کنند و زمینه را برای تحصیل دختران فراهم سازند .

 ترک تحصیل 50 درصدی دختران در برخی روستاها

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان رازوجرگلان نیز با پذیرفتن مشکل ترک تحصیلی دختران در این شهرستان گفت: همه ازجمله مسئولان آموزش‌وپرورش، علما، خانواده‌ها، رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و هر آن‌کس که می‌تواند قدمی برای حل شدن این مشکل بردارد کمک کنند تا مشکل تحصیل دختران جرگلان حل شود .

محمدمهدی محمدی افزود: ترک تحصیلی دختران دلایل مختلفی ازجمله فرهنگ خاصی که در این منطقه در بین خانواده‌ها حاکم است، ازدواج‌های زودهنگام، مشکلات مالی، برگزاری کلاس‌های مختلط بین دختران و پسران از جمله دلایل است.

وی ادامه داد: وقتی نوجوانان، افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی که با مشکل پیدا کردن شغل موردنظر و مناسب خود مواجهه می‌شوند را می‌بیند انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می‌دهند .

محمدی در خصوص تعداد ترک تحصیل کننده آماری ارائه نداد ولی در خصوص اینکه دانش‌آموزان بخصوص دختران در چه مقطعی ترک تحصیل می‌کنند، گفت: در پایه‌های ششم ،هفتم،هشتم و نهم در سطح شهرستان بیشترین  ترک تحصیل کنندگان را داشتیم که در این پایه در برخی روستاها آمار به نصف کاهش می‌یابد.

وی در خصوص روزانه کردن مدارس و پیشنهاد آخوند سرفراز گفت: پایش میدانی در سطح منطقه انجام‌شده و برای هزینه تأمین سرویس ۵۰۰ میلیون تومان در سال نیاز است .

محمدی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری ۶۰ نفر در طرح آموزش از راه دور و طرح جامع و مدارس بزرگ‌سال ادامه تحصیل دادند.

گفتنی است؛ شهرستان رازوجرگلان ۱۱ هزار دانش‌آموز دارد که ۴۰ درصد آن دختران هستند.

انتهای خبر/ اترک

 

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.