سرویس گزارش | کد خبر: 30634
تاریخ انتشار: 1397/07/17 - 10:53:11

كتب كمک آموزشی؛ هزینه ای مضاعف برای خانواده ها

امروزه رواج استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی باعث شده است، کتاب‌های درسی تحت الشعاع قرار بگیرند از سوی دیگر برخی از خانواده‌ها به اشتباه تصور می‌کنند کتب درسی نقص داشته و فرزندشان نمی‌تواند بدون کتاب‌های کمک آموزشی به نتیجه مطلوب برسد.
كتب كمک آموزشی؛  هزینه ای مضاعف برای خانواده ها,

برخی مدارس نیز با تایید کتاب‌های کمک آموزشی، نسبت به سفارش این کتاب‌ها به دانش‌آموزان اقدام می‌کنند و در برخی موارد شاهد هستیم کتاب‌ کمک آموزشی به آسانی کتاب‌ درسی را به حاشیه برده و زمان بیشتری از وقت دانش‌آموزان صرف مطالعه آن می‌شود.

کارشناسان معتقدند کتب کمک آموزشی وسعت دید را از دانش آموز گرفته و او را در یک چهارچوب محدود می کند.

کتاب های کمک آموزشی که در واقع هدف آن برای فهم بهتر مطالب است متاسفانه توسط دست‌های پشت پرده در حوزه کتاب های کمک ‌آموزشی تجارتی را رقم زده است که نیاز است تا ساز و کاری تعیین شود تا کتاب های کمک آموزشی علاوه بر اینکه تهدیدی برای تحصیل دانش آموزان نباشد به یک فرصت تبدیل شود.

کتاب های کمک آموزشی غیر استاندارد موجب اخلال در فرآیند تربیتی و آموزشی می شود

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص با بیان اینکه دوره ی ابتدایی یک دوره ی تربیتی و عمومی است و نباید دانش آموزان را با ورود کتابهای غیردرسی و آزمون های غیراستاندارد دچار استرس و اضطراب کنیم، می گوید: ورود کتاب های غیردرسی و آزمون ها به مدارس ابتدایی ممنوع است و با مدیران مدارس متخلف برخورد می شود. 

عصمت بدخشان می افزاید: مطالب مناسب برای دانش آموزان هر پایه در کتاب های درسی آورده شده است و کتاب های کمک غیر درسی موجود در بازار مفاهیم اضافی به دانش آموزان تحمیل می کنند که متناسب با سطح رشد دانش آموزان نیست و موجب اخلال در فرآیند تربیتی و آموزشی می شود.

 کتاب های حل‌المسائل‌ مسیر خلاقیت دانش آموزان را مسدود می کنند

بدخشان با بیان اینکه برخی معلمان برای کم و آسان کردن کار خود در کلاس از کتاب های کمک درسی استفاده می کنند که تخلف آشکار است، اضافه می کند: قرار است کتاب یا هر ابزار کمک آموزشی استاندارد به یادگیری بهتر مفاهیم درسی کمک کند. وی تصریح می کند: همه کارشناسان بر آسیب رسان بودن حل المسائل‌ها اذعان دارند.

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: در حل‌المسائل‌ها فرآیند یادگیری طی نمی‌شود و دانش‌آموز بدون تلاش و جستجو به پاسخ‌ها می‌رسد و در نتیجه، مسیر خلاقیتش مسدود می‌شود، در حالی که کتاب‌های کمک درسی استاندارد مطالبی بیش از کتاب درسی را به دانش‌آموز یاد می‌دهند و در نتیجه درک او را از متون درسی بالا می‌برند.

بدخشان می افزاید: کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی غیراستاندارد در فرایند یاددهی و یادگیری اختلال ایجاد می‌کنند و تلاش‌های انجام شده در برنامه‌ درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را ناکام می‌گذارند.

وی ادامه می دهد: تلاش ما این است که دانش‌آموزان از حافظه محوری دور شوند و آنچه یاد می‌دهیم آموزش‌های کاربردی همراه با عمل باشد درحالی‌ که ابزارهای کمک آموزشی غیراستاندارد این فرایند را به‌شدت دچار اختلال می‌کنند.

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح می کند: همان طور که یک داروی غیراستاندارد در درازمدت عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامتی فرد می‌گذارد، یک کالای آموزشی نیز شاید موجب دوپینگ دانش‌آموز در امتحانات شود و موجب شود تا دانش آموز نمره خوبی بگیرد ولی این دانش‌آموز باسواد نخواهد شد.

بدخشان می افزاید: برخی از کتاب‌های کمک آموزشی با طرح پرسش‌های تکراری این ذهنیت را برای دانش آموزان و خانواده‌ها ایجاد می‌کنند که آنها بر همه محتوای درس تسلط دارند ولی دانش آموزان سر امتحان با سوالات دیگری مواجه می‌شوند و می‌بینند که رتبه‌ها و نمرات بسیار ضعیفی کسب می‌کنند.

 ممنوعیت برگزاری آزمون های علمی در مدارس

معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به برگزاری آزمون های موسسات آموزشی در مدارس اشاره و اضافه می کند: برگزاری هر گونه آزمون دوره ای و غیر دوره ای موسسات آموزشی برای سنجش دانش آموزان دوره ی ابتدایی در مدارس تخلف محسوب می شود.

بدخشان می گوید: برخی از مدیران مدارس با انعقاد قرارداد با موسسات آموزشی اقدام به برگزاری آزمون های دوره ای و دانش آموزان را مجبور به ثبت نام برای شرکت در این آزمون ها می کنند که این عمل غیر قانونی است.

وی می افزاید: سنجش های غیر رسمی در مدارس باعث افزایش استرس و اضطراب دانش آموزان برای امتحانات درسی می شود.

 کتب کمک آموزشی وسعت دید را از دانش آموزان می گیرد

استاد دانشگاه و پژوهشگر در این زمینه می گوید: کتاب های کمک آموزشی در تمام کشورهای پیشرفته در سیستم آموزشی در کنار کتب درسی برای فهم و تقویت آموزشی دانش‌آموزان معرفی می شوند

و در حقیقت هدف از معرفی این کتاب ها به دانش آموزان به عنوان یک منبع برای غنی سازی هرچه بیشتر مطالب است.

سامانیان می افزاید: امروزه متاسفانه در کشور ما کتاب های کمک آموزشی کارکرد خود را از دست داده است و به سمت و سوی کتاب های پرسش و پاسخ سوق پیدا کرده و بیشتر جنبه سودآوری و تجارت را به خود گرفته است و در زمینه آموزش و تفهیم مطالب برای دانش آموزان هیچ نقشی ندارد.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که کتاب های پرسش و پاسخ و حل المسائل‌ها عمل خواندن و آموزش و کار را از دانش آموز می گیرد و به تفهیم و غنی سازی مطالب درسی کمکی نمی کند.

استاد دانشگاه تصریح می کند: باید دانش‌آموزان درک و فهم درست از مطالب داشته باشند و درست خواندن، مرور و تکرار مطالب را یاد بگیرند و نگرش استفاده از کتاب های بدون فایده کمک آموزشی باید تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه بهترین منبع آموزش کتاب های درسی هستند، می افزاید: اگر روش درست مطالعه را به فرزندان خود یاد دهیم دیگر نیاز به استفاده از کتاب های کمک آموزشی نخواهد بود.

در زمینه استفاده از کتب کمک آموزشی نگرش غلطی حکم فرماست

سامانیان می افزاید: امروزه متاسفانه یک نگرش غلط و یک نیاز به استفاده از کتاب های کمک آموزشی در بین دانش آموزان شکل گرفته است که این نگرش غلط از راهنمایی های غلط والدین و یا برخی از معلمان و افکار غلط به دانش آموز نشات گرفته است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاکید می کند : باید به این نکته توجه کرد که در زمینه افزایش استعداد ها و آموزش هر چه بهتر باید وسعت دید و سطح مطالعه دانش آموزان را بالا برد، در حالی که کتب کمک آموزشی وسعت دید را از دانش آموز گرفته و او را در یک چهارچوب محدود می کند.

انتهای خبر/آقایی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.