سرویس فرهنگی هنری | کد خبر: 31045
تاریخ انتشار: 1397/08/22 - 10:22:42

گفت و گو با شایان آدینه زاده، سرپرست گروه دف‌نوازان غوغا؛

موسیقی تلفیقی، هدفی برای جهانی شدن

شاید سال‌ها قبل گمان نمی‌کرد که پس از ثبت اختراعش و تجلیل شدن توسط مقام معظم رهبری به عنوان نخبه برگزیده، سرکلاس های دف‌نوازی بیژن کامکار حاضر شود و در محفل او و سایر اساتید سازهای کوبه‌ای، غوغای درونش را با نواختن دف متجلی کند.
موسیقی تلفیقی، هدفی برای جهانی شدن,

شایان آدینه زاده، جوانی که در دوران دانش آموزی با اختراع هشداردهنده سه کاره برای ناشنوایان در جشنواره خوارزمی مقام آورده بود اما اکنون بعد از گذشت 10 سال با پرداختن تخصصی و علمی به ساز دف، گروهی را با عنوان دف‌نوازان غوغا در خراسان شمالی راه اندازی کرده است.

وی معتقد است که اگر مراقب ذهن و بدن نباشیم و آن را در جهت مثبت هدایت نکنیم به مرور خطراتی متوجه آن خواهد شد که به آینه روح آسیب خواهد رساند، خود او در دورانی با فعالیت درزمینهٔ علمی سعی بر تلاش و پیشرفت داشته است اما به خاطر عدم حمایت مسئولان وقت ناامید و گوشه نشین شده است و نهایتاً در محضر اساتید بنام آموزش دیده و فضا و سازهای عرفانی را به عنوان راه جدیدی برای زندگی خود برمی‌گزیند.

آدینه زاده سال 88 در کلاس‌های رضا امینی راد دف زدن را در طول دو ترم آموخته است و سپس با عزیمت به تهران و شرکت در کلاس‌های سیاوش عبدی رهبر گروه فروزان سطح آموزشی خود را بالاتر برده است.

علی قمصری، پیام عزیزی، کوروش اسدپور، صادق شیخ زاده و ... افرادی هستند که شایان به عنوان دف‌نواز در کنسرت‌های آنها حضور داشته و بیژن کامکار، خلیفه فرزاد عندلیبی، خلیفه منصور مرادی، مهرداد کریم خاوری، سیاوش عبدی و مینو رضایی و ... اساتیدی بوده‌اند که او به عنوان شاگرد در کلاس‌های آموزشی آنها شرکت کرده است.

آدینه زاده می‌گوید: علت انتخاب سبک موسیقی تلفیقی (دف همراه با دیگر سازها) تأکید استادم بیژن کامکار است زیرا کامکار شخصی است که 50 سال قبل همراه با آقای لطفی دف را که حتی در انظار عمومی نمایش داده نمی‌شد از انزوا خارج کرد و به ما توصیه کرد که این ساز را برای همگانی‌تر شدن با سازهای دیگر ترکیب و جهانی کنیم.

آدینه زاده سه سال است گروهی را راه اندازی کرده که قریب به 30 نوازنده دف دارد و علت انتخاب اسم گروهش را غوغای درونی می‌داند که به واسطه دف می‌شود، آن بی تابی‌های درونی و جاماندگی بشر از اصل و راز هستی را بروز داد و التهاب نشأت گرفته از فطرت انسان را متجلی کرد.

وی در این باره بیان می‌کند: این گروه از سال 94 با تعدادی هنرجو به صورت حرفه‌ای شروع شد و ما با هدف تنوع ژانر و عمل به توصیه استاد کامکار همراه با دف‌نوازی، اجرای سنتی، تلفیقی و پاپ را انجام دادیم و نیز شخص من تلاش کردم تا آموخته‌ها و تجربیات حاصل از کار با حرفه‌ای‌های این عرصه را در غوغا پیاده کنم.

او در راستای آموختن و یادگیری این ساز تلاش‌های زیادی انجام داده است آنچنان که خودش اظهار می‌کند: خیلی از وقت‌هایی که دوستانم به تهران می‌رفتند من در خانه می‌ماندم و تمرین می‌کردم، ماهی دو بار در شرایط دشوار به تهران می‌رفتم و سرکلاس‌های تخصصی حضور پیدا می‌کردم، هدفم این بود تا به سهم خودم برای افزایش سطح دف‌نوازی در استان با آموختن مسائل حرفه‌ای و اصولی به دیار خود برگردم و تجربیاتم را در اختیار هنرجوها قرار دهم.

آدینه زاده همچنین می‌گوید: زمانی تفاوت بین سطح موسیقی استان با شهرهای بزرگ را متوجه خواهیم شد که با حرفه‌ای‌های این عرصه و گروه‌های مطرح کار کنیم، کار کردن در گروه‌های بزرگ و درک تفاوت این دو سطح دو دنیای جدا از یکدیگر است.

او در خصوص مشکلاتی که در استان برای فعالان موسیقی و گروه غوغا وجود دارد بیان می‌کند که بزرگ‌ترین مسأله و مشکل برای ما مکان تمرین است، تمرین موسیقی فضای آکوستیک و تخصصی می‌خواهد نه فضاهایی که سقف و کف آن موزائیک باشد. او ادامه می‌دهد: ما جای تخصصی تمرین نداریم و ناچاریم برای تمرین پلاتو را از تئاتری‌ها قرض بگیریم و یا شهرداری را برای در اختیار گرفتن فرهنگسرای شهروند مجاب کنیم.

روز جمعه کنسرتی تلفیقی همراه با رقص سماع برگزار خواهد شد که آدینه زاده دف‌نواز آن اجرا است. او همچنین با دعوت از میثم راثی، پرفورمر سماع، چاشنی عرفان این محفل را فراهم کرده است که درباره علت انجام این کار می‌گوید: خیلی از مولوی دوستان هر سال برای دیدن رقص سماع به ترکیه می‌روند. با خود فکر کردم برای راحتی و خوشی هم استانی‌هایم، میثم راثی را دعوت کنم تا زمینه تماشای این رقص عرفانی را برای علاقمندانش فراهم کرده باشم.

او در ادامه صحبتش بیان می‌کند: رقص سماع مراحلی را به تصویر می‌کشد که نشأت گرفته از ارتباط درون با ملکوت است از جمله تمنا، راز و نیاز و نیایش. به طور کلی سماع از جوشش درونی شروع می‌شود و حسی از عالم ملکوت را به شخص القا می‌کند که این حس در چرخش تجلی پیدا می‌کند همانطور که در عالم هستی‌اتم ها ذرات و ... به دور خود در حال چرخش هستند

آدینه زاده ادامه می‌دهد: یسبح الله ما فی السماوات و ما فی الارض.

این دف نواز جوان از تغییر نگرشی که نسبت به موسیقی ناب صورت گرفته ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید: چندین اجرا برای بنیاد شهید در حضور امام جمعه، استاندار و فرماندار داشته‌ایم که بعد از اجراها با استقبال خوبی از جانب آنها همراه بوده است که این امر نشانه آینده‌ای مطلوب برای این هنر است.

وی در پایان به جوانان هنرمند و دوستان خود توصیه می‌کند که بنا به گفته مقام معظم رهبری نسبت به مسئولان و مدیران مطالبه گر باشند، مثلا اگر فضای تمرین موسیقی نداریم از مسئولان این موضوع را مطالبه کنیم.

آدینه‌زاده تأکید می‌کند که نباید از مطالبه گری ترسید زیرا این توصیه، توصیه رهبر ما است و اگر تندی و زبان انتقاد‌گری هم وجود دارد باید این را بپذیرند که خصلت جوانان انتقاد کردن آنها است.

انتهای خبر/طهماسبی


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.