سرویس اقتصادی | کد خبر: 31420
تاریخ انتشار: 1397/09/26 - 10:09:06

گزارش اتفاقیه به مناسبت روز حمل و نقل؛

حمل و نقل کارآمد؛ کلید توسعه پایدار

بدیعی مقدم: باند دوم کنارگذر شمالی بجنورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
حمل و نقل کارآمد؛ کلید توسعه پایدار,

26 آذر ماه هر سال، یادآور صدور فرمان انقلابی امام راحل در سال 1362 با هدف اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است.

برخورداری از شبکه حمل ونقل کارآمد یکی از عوامل زمینه‌ساز توفیق تمدن‌ها در عرصه تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده و تمدن باستانی و پرافتخار ایران نیز بخشی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خاص و نظام توانمند و انعطاف‌پذیر حمل و نقل و ارتباطات و تلاش فعالان در این عرصه بوده است اما بیان کلمه حمل و نقل در ذهن اهالی خراسان شمالی تداعی پروژه‌های ناتمام است.

مردم استان در زمینه صنعت حمل و نقل گلایه‌های بسیاری دارند که در رأس آن گلایه‌ها، لغو پروازهای هوایی استان و نبود زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی است که تأثیر بسزایی در توسعه استان دارد که البته به تازگی روز گذشته تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص طرح احداث راه آهن گرگان - بجنورد و راه آهن شیروان - مشهد ابلاغ شد.

فرسودگی برخی از ناوگان حمل و نقل بین شهری و به ویژه ناوگان حمل و نقل برخی از روستاها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری که اوضاع خوبی ندارد هم از دیگر چالش‌های حوزه حمل و نقل استان است.

90 درصد حمل و نقل استان متکی به حمل و نقل جاده‌ای است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در گفت‌وگو با ما بیان می‌کند: در حال حاضر 90 درصد از جابجایی و حمل و نقل ما به صورت جاده‌ای انجام می‌شود و این استان متکی به حمل و نقل جاده‌ای است ولی متأسفانه استان در زمینه زیرساختی سهم خوبی از سفرهای ریلی و هوایی ندارد که نیاز است تا این زیرساخت‌ها فراهم شود.

علی اصغر بدیعی مقدم با بیان اینکه طول راه‌های خراسان شمالی بدون احتساب راه‌های روستایی، یک هزار و 343 کیلومتر است که 1,54 درصد از راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است و 166 کیلومتر بزرگراه، 432 کیلومتر راه اصلی و 745 کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد، می‌افزاید: یکی از تأثیرگذارترین محور در استان، جاده محور بجنورد- جنگل گلستان است که تاکنون 66 کیلومتر از باند دوم این مسیر به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک است و حدود 70 کیلومتر باقی مانده است.

بدیعی مقدم با بیان اینکه این محور به عنوان یکی از مسیرهایی است که فاصله حمل و نقل و جابجایی از بجنورد تا تهران را کاهش می‌دهد، باید مورد توجه قرار گیرد، می‌افزاید: این اداره کل نیز برای سرعت دادن به اجرای این پروژه، ساخت 15 کیلومتر از این محور را انجام داده و آماده آسفالت است تا به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی می‌گوید: متأسفانه 15 کیلومتر انتهایی این محور پیشرفت کمی دارد ولی مابقی ۵۵ کیلومتر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بدیعی مقدم در خصوص وضعیت حمل و نقل و ناوگان باری در استان نیز، با بیان اینکه هم‌اکنون چهار هزار دستگاه ناوگان باری وجود دارد، می‌گوید: سالانه سه میلیون تن بار از مبادی شهرستان‌ها به سایر نقاط جابه‌جا می‌شود ولی این میزان جابجایی و سهم استان از میزان بار جابه‌جا شده، نسبت به ظرفیت بالای رانندگان و ناوگان باری ما در استان کم است، چرا که بسیاری از رانندگان ما در سایر استان‌ها نیز فعالیت می‌کنند.

میانگین ناوگان حمل و نقل استان از میانگین کشوری پایین‌تر است

وی با بیان اینکه وجود ناوگان حمل و نقل چه در بخش بار و چه در بخش مسافر در این استان یک ظرفیت خوب در حمل‌ونقل عمومی و جابجایی کالا به شمار می‌رود، می‌گوید: میانگین عمر ناوگان باری در این استان حدود ۱۰.۱ سال و در کشور این میانگین ۱۰.۵ سال است که وضعیت ما نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم.

بدیعی مقدم می‌افزاید: عمر مینی‌بوس‌های استان نیز به طور متوسط ۱۸.۴ سال و این میانگین در کشور ۲۰.۵ سال است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی تصریح می‌کند: ناوگان سواری نیز در این استان ناوگان به طور متوسط ۸.۵ سال و میانگین کشوری ۹.۵ سال است.

باند دوم کنارگذر شمالی بجنورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: باند دوم کنارگذر شمالی بجنورد بعد از نصب علائم و تابلوها تا پایان امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

علی اصغر بدیعی مقدم در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: باند اول کمربندی کنارگذرشمالی افتتاح شده و اکنون باند دوم این محور آماده آسفالت است و تنها تقاطع سمت تهران باقی مانده است.

بدیعی مقدم افزود: شرکت ساخت و توسعه این محور قول داده است تا پایان امسال و قبل از عید نوروز آماده بهره‌برداری شود.

بدیعی مقدم در خصوص محور جنگل گلستان نیز گفت: از مجموع ۱۴۵ کیلومتر این محور در حال حاضر ۷۰ کیلومتر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی چهار هزار و 652 کیلومتر راه روستایی دارد، تصریح کرد: تاکنون دو هزار و 150 کیلومتر از آن آسفالت است و هنوز نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه حدود ۴۷۰ کیلومتر محور اصلی و فرعی در استان وجود دارد که ۹۰ درصد از این محورها روکش آسفالت مجدد شده است، گفت: چند نقطه از جمله سه راهی چمن بید به سمت گرمه، محور اسفراین به سبزوار و محدوده‌ای از محور پیش قلعه باقی مانده است که مقدمات اجرای آن فراهم شده است.

بدیعی مقدم در خصوص نصب دوربین‌های نظارت تصویری نیز گفت: تاکنون ۲۲ دستگاه دوربین ثبت تخلف در محورهای اصلی استان نصب شده است و نصب ۱۲ دستگاه دوربین دیگر نیز در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ حلقه لاستیک برای کامیون داران توزیع شده است.

حداقل ۱۰۰ ناوگان جدید برای حمل و نقل عمومی بجنورد نیاز است

شهردار بجنورد نیز در زمینه حمل و نقل عمومی می‌گوید: در حال حاضر ۵۷ دستگاه در زمینه حمل و نقل عمومی درون شهر فعالیت می‌کنند که تنها ۱۱ درصد از گستره شهری را پوشش داده است.

براتیان با اشاره به اینکه نیازمند تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، می‌افزاید: حداقل ۱۰۰ ناوگان جدید برای حمل و نقل عمومی بجنورد نیاز است.

نقش حمل و نقل در دنیای امروز

حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و حمل ونقل در ایجاد تمدن جدید بیشترین سهم را داشته است و یاریگر انسان در پی‌ریزی مدنیت و شهرنشینی‌ و گذر از دوران سراسر تحول انقلاب صنعتی بوده است.

امروز كارشناسان اقتصادی كشور به اتفاق بر این نكته اذعان دادند كه صنعت حمل ونقل، صنعتی بالقوه توانمند است كه به مدد مدیریت صحیح و درایت اقتصادی، قادر است به عنوان یكی از منابع درآمدی جایگزین درآمد نفت، در اقتصاد كشور ایفای نقش كند.

بررسی تاریخ تمدن‌های بزرگ حكایت از آن دارد كه در قرون و اعصار گذشته، برخورداری از شبكه حمل ونقل كارآمد یكی از عوامل زمینه ساز توفیق تمدن‌ها در عرصه تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده و تمدن با ستانی و پرافتخار ایران نیز، بخشی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خاص و نظام توانمند و انعطاف پذیر حمل ونقل و ارتباطات بوده است.

به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی گسترده ایران به آبهای آزاد، بیشترین مبادلات تجاری كشور همواره از طریق بنادر جنوبی صورت می‌گرفته است و با بروز جنگ، مشكلات و محدودیت‌های فراوانی در گلوگاه‌های اصلی كشور رخ نمود‌؛ به ترتیبی كه از مجموع بنادر فعال پنجگانه آبادان، خرمشهر، بندرامام، بوشهر و بندرعباس، بنادر آبادان و خرمشهر به كلی از صحنه حمل ونقل حذف شدند و بندر امام نیز به دلیل نزدیكی به مناطق جنگی به حالت نیمه تعطیل درآمد.

از سوی دیگر به علت نیازهای فزاینده ناشی از ضرورت‌های جنگ و افزایش جمعیت، میزان واردات كالاهای اساسی از طریق بنادر افزایش یافته بود و تعداد كثیركشتی‌های در انتظار تخلیه در بنادر، نگرانی‌های فراوانی در زمینه بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره كالاهای اساسی در شهرها و جبهه های جنگ، فساد محمولات غذایی كشتی‌های در انتظار تخلیه، تهدید كشتی‌های منتظر تخلیه از سوی هواپیماها و توپخانه دشمن و شمول دموراژها و بیمه های جنگی سنگین و كمرشكن به كشتی‌های منتظر ایجاد كرده بود.

برای مقابله با این معضل، ستادی متشكل از برخی دستگاه‌های اجرایی، با مسئولیت معاونت وقت حمل ونقل وزارت راه و ترابری، به عنوان یكی از شاخه‌های ستاد بسیج اقتصادی تشكیل شد و با اتخاذ تدابیری از جمله هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط و نیز تأمین و توزیع لاستیك و قطعات یدكی، روغن موتور و دیگر خدمات مورد نیاز كامیونداران، موفقیت‌هایی در زمینه جلب و جذب آنان به سمت مبادی ورودی حاصل شد، اما از آنجا كه میزان كالاهای وارداتی، بسیار بیشتر از توان پذیرش و بارگیری ناوگان حمل ونقل در آن مقطع بود، مشكل نوبت‌های طولانی برای تخلیه كشتی‌ها كماكان ادامه یافت و در آذر ماه سال 1362، تعداد كشتی های منتظر تخلیه به حدود 100 فروند رسید.

با اوج گرفتن بحران، گزارشاتی در زمینه وجود كالاهای اساسی و مورد نیاز كشور در بنادر جنوبی و محدودیت شدید در زمینه حمل ونقل و انتقال آنها به شهرها ومناطق جنگی، از سوی مقامات وزارت راه و ترابری و وزارت بازرگانی، به حضرت امام (ره) ارایه شد و رهبر كبیر انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی خود در روز 26 آذر ماه 1362، با انفاس قدسیه خویش، ضمن اطمینان دادن به مردم در زمینه وجود مایحتاج عمومی به مقدار مورد نیاز در بنادر جنوب، كامیونداران كشور را به مشاركت در تخلیه هرچه سریعتر بنادر فراخواندند.

در پی صدور فرمان تاریخی امام راحل (ره)، كامیونداران، رانندگان و مؤسسات و انجمن های صنفی، آمادگی خود را برای مشاركت در بسیج تخلیه بنادر اعلام كردند و معاونت حمل ونقل وزارت راه و ترابری نیز با ایجاد ستاد تخلیه كالا از مبادی ورودی، مدیریت مؤثری را در زمینه هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط برای برنامه ریزی پهلوگیری كشتی‌ها، تأمین و به كارگیری تجهیزات و عوامل تخلیه و بارگیری در اسكله‌ها، افزایش ساعات كار گمركات و بنادر و ارایه خدمات مورد نیاز كامیونداران، به عمل آورد و در نهایت با درایت حضرت امام (ره) و فداكاری، ایثار و تلاش شبانه روزی دست اندركاران حمل و نقل، مشكل تجمع كالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه كشتی‌ها در بنادر كشور حل شد.

14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل (ره)، در سال 1376 به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل ونقل، روز 26 آذر ماه، از سوی شورای فرهنگ عمومی كشور به عنوان روز حمل ونقل شناخته شد.

علاوه بر این طی چند سال گذشته و همزنان با آغاز زمستان عملیات راهداری زمستانی از سوی راهداران زحمتکش آغاز می‌شود و به همین مناسبت در چند سال گشذته از سوی مجموعه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت متبوع به صورت غیر رسمی 26 آذرماه تا یکم دی ماه به عنوان هفته حمل ونقل نام‌گذاری شده است.

بنابراین این روز و این هفته قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان کلیه صنوف حمل ونقل اعم از حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی و سایر دست‌اندرکاران و مرتبطان با این صنعت زیرساختی فرصتی مناسبت برای بازنگری نیازها و مشكلات این بخش است.

انتهای خبر/الهام آقایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


به زودی نظر شما پس از تایید منتشر میگردد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت اتفاقیه است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.